Ahad, 14 Oktober 2012

JOM PAKAT BASUH TANGAN SEDUNIA - 15 OKTOBER




Mencuci tangan merupakan amalan kebersihan yang penting bagi setiap orang. oleh tula, bagi menunjukkan pentingannya faktor kebersihan,hari nie pada 15 Oktober setiap tahun telah diadakan sambutan Hari Mencuci Tangan Sedunia. Hari Mencuci Tangan Sedunia telah diisytiharkan oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu bersempena dengan Tahun Sanitasi Antarabangsa 2008. Sejak dimulakan pada tahun 2008, Hari Mencuci Tangan menjadi satu kempen sedunia untuk mengukuhkan amalan kebersihan diri. Hari Mencuci Tangan Sedunia bertujuan untuk meningkatkan kesedaran kepentingan kebersihan diri. Mencuci tangan dengan sabun adalah cara yang paling berkesan untuk mencegah penyakit seperti cirit-birit dan pneumonia, yang merupakan punca utama kematian kanak-kanak di dunia. Walaupun semua orang mencuci tangan dengan air, tetapi tidak semua orang yang mencuci tangan dengan sabun selepas menggunakan tandas atau sebelum mengendalikan makanan. Cabaran kempen ini adalah untuk menjadikan mencuci tangan sebagai satu tabiat dalam kehidupan seharian seseorang. Ia perlu diamalkan secara semula jadi di sekolah, rumah dan komuniti. Mengubah sikap mencuci tangan sebelum makan dan selepas keluar tandas merupakan satu langkah berpadu dan mudah untuk menyelamatkan nyawa. Usaha meningkatkan kadar mencuci tangan dengan sabun dapat menyumbangkan kepada Sasaran Pembangunan Alaf (Millennium Development Goals, MDGs) pada tahun 2015, iaitu mengurangkan dengan dua per tiga kematian kanak-kanak di bawah umur 5 tahun. 

 Lima fakta penting dalam mencuci tangan 

1. Mencuci tangan dengan air sahaja tidak mencukupi o Mencuci tangan dengan air sahaja merupakan amalan biasa dalam kehidupan, tetapi ia kurang berkesan jika dibandingkan dengan mencuci tangan dengan sabun o Mencuci tangan dengan sabun dapat menanggalkan kotoran dan minyak yang mungkin membawa mikroorganisma o Penggunaan sabun dengan cara yang betul merupakan cara yang berkesan untuk mengelakkan diri daripada mikroorganisma penyebar penyakit. 

2. Mencuci tangan dengan sabun dapat mengelakkan penyakit yang menyebabkan kematian berjuta-juta kanak-kanak setiap tahun 
o Mencuci tangan dengan sabun adalah cara yang paling berkesan untuk mengelakkan cirit-birit dan pneumonia 
o Setiap tahun, cirit-birit dan pneumonia menyebabkan kematian 3.5 juta kanak-kanak di seluruh dunia 
o Mencuci tangan dengan sabun dapat mengelakkan jangkitan penyakit kulit, mata, SARS dan AVIAN FLU, dan bermanfaat kepada orang yang hidup dalam golongan AIDS/HIV. 

3. Tahap kritikal mencuci tangan adalah selepas menggunakan tandas atau mandian kanak-kanak dan sebelum mengendalikan makanan 
o Tangan perlu dicuci dengan sabun selepas mencuci bahagian bawah kanak-kanak dan sebelum menyentuh makanan 
o Tangan merupakan bahagian utama pembawa penyakit. Oleh itu mencuci tangan dengan sabun dapat membantu mengelakkan sebaran penyakit, dan dapat dilakukan oleh semua orang.

 4. Mencuci tangan dengan sabun adalah promosi kesihatan yang paling kos efektif 
o Promosi mencuci tangan dengan sabun adalah kos efektif jika dibanding dengan promosi kesihatan yang lain
 o Pelaburan RM11.40 dalam mencuci tangan membawa hasil yang sama dengan pelaburan RM37.40 dalam pembinaan tandas, pelaburan RM680 dalam pembekalan air perumahan dan beribu-ribu dalam program imunisasi. 

5. Kanak-kanak adalah agen perubahan. 
o Kanak-kanak lebih aktif dalam berkongsi idea tentang amalan kesihatan diri yang baik di rumah dan masyarakat 
o Penglibatan kanak-kanak dalam Hari Mencuci Tangan Sedunia dapat mempengaruhi perubahan sikap yang berterusan. Jadi, pupuk tabiat mencuci tangan dalam keluarga anda demi kesihatan anda.

2 ulasan:

PORUMAN PORUMAN berkata...

suke info ni.. cuci tangan utk buang kuman..

mohd latif bin ali ashiak mohd latif bin ali ashiak berkata...

thanks PORUMAN