ENTRI INI SAYA DAPAT EMAIL DARIPADA KAWAN SAYA YANG DI EMAILKAN PADA 2 3 TAHUN LEPAS JADI ADA SESTENGAH ORANG TAHU ADA YANG TAK TAHU.......ENTRI INI BUKAN NAK BERNIAT MEMBURUKKAN NAMA BANK DI NEGARA KITA,MUNGKIN ANDA PERNAH MEALUINYA JUGA....
Saya
ingin menarik perhatian pihak pembaca sekalian tentang Bank Islam
Malaysia Berhad yang pada hakikat sebenarnya samalah seperti Bank ALONG
Malaysia Berhad. Saya berharap kejadian yang menimpa keluarga saya akan
menjadi pengajaran kepada semua rakyat Malaysia dan dunia agar tidak
melanggan Credit Card Bank Islam yang sedang hangat di pasaran sekarang.
Kejadian ini berlaku pada 4 Disember 2008 apabila keluarga saya
dikampung menerima panggilan dari pegawai Bank Islam yang berunsurkan
ugutan yang mengakibatkan bapa saya masuk wad kerana terkejut dan
diserang darah tinggi.
Saya
merupakan salah seorang pemegang kad Bank Islam yang mengalami masalah
kewangan (default payment) dan saya telah membatalkan kad tersebut sejak
dua bulan yang lalu. Walaupun saya mempunyai masalah kewangan, saya
cuba sedaya upaya untuk membayar hutang kad saya dengan jumlah yang
kecil, tetapi setiap hari saya menerima panggilan telefon dari pihak
Bank Islam tidak kurang dari 30 kali dan sms melebihi 40 kali bermula
dari seawal jam 8 pagi sehingga jam 12 malam. Semua kakitangan Bank
Islam yang menelefon saya tidak pernah bersikap mesra malah memaksa saya
untuk membayar walaupun berkali-kali saya jelaskan saya mempunyai
masalah kewangan. Saya telah memohon bantuan dari pihak AKPK seperti
yang disarankan di dalam setiap surat yang dikirimkan oleh pihak Bank
Islam tetapi sayangnya pihak Bank Islam berkata mereka tidak akan
melayan permohonan bayaran melalui AKPK.Saya telah menghantar sepucuk
surat kepada Bank Islam berhubung dengan dengan isu AKPK ini.
Kemuncak
kepada masalah ini apabila pihak bank menyelongkar semua maklumat diri
saya melalui Pejabat Pendaftaran Negara dan bertindak menghubungi ibu
saya yang menetap dia kampung. Pihak Bank Islam telah memberitahu ibu
saya masalah hutang tersebut dan telah mengugut ibu saya bahawa rumah
kami di kampung akan disita dan semua barang-barang dalam rumah akan
dilelong. Mereka juga akan menghantar surat kepada ibu saya berhubung
masalah hutang ini. Berita ini amat mengejutkan ibu bapa saya dan
mengakibatkan bapa saya sakit.
Ibu
saya menghubungi saya dalam keadaan risau dan menangis kerana kata-kata
yang telah dilemparkan kepadanya. Saya merasa terkejut kerana sepanjang
pengetahuan saya, saya tidak pernah menyertakan no telefon ibu bapa
saya mahupun alamat mereka. Saya bertindak begitu kerana merasakan
bahawa masalah saya patut ditanggung oleh diri saya sendiri. Saya
benar-benar terkilan dengan tindakan pegawai Bank Islam yang berusaha
keras untuk mendapat bayaran yang berjumlah RM5000 dan menyamakan jumlah pinjaman RM5000
tersebut dengan nilai sebuah rumah yang berharga ratusan ribu ringgit.
Malah saya juga pelik kenapa ibu bapa dan adik beradik saya diheret
dalam kemelut ini memandangkan saya sudah berkahwin dan tidak menetap
dengan ibu bapa saya lagi. Pihak Bank Islam
HQ telah menghubungi Bank Islam di kampung saya dan meminta mereka
menyerahkan penyata kad kredit saya kepada ibu bapa saya. Tindakan Bank
Islam tidak ubah seperti ALONG yang kejam dan mencekik darah. Ibu saya
turut menyatakan bahawa pihak Bank Islam menerima pembayaran yang saya
lakukan setiap bulan tetapi jumlah itu terlalu kecil oleh sebab itu
mereka ingin bertindak untuk menyita dan melelong barang-barang di rumah
ibu bapa saya.
Jika
ALONG di Malaysia akan mencari peminjam hingga ke lubang cacing dan
membunuh mereka, tindakan Bank Islam juga tidak ada kurangnya. Saya
menjadi amat tertekan dan ketakutan setiap kali saya menerima panggilan
dari Bank Islam yang tidak kurang dari 30 kali sekali seawal jam 8 pagi
hingga 12 malam dan sms yang dikirimkan bertubi-tubi sehingga inbox
penuh. Itu lah MENTAL TREATMENT yang saya lalui setiap hari sepanjang 2
bulan ini. Kini Bank Islam bertindak dengan lebih agresif apabila
mencari dan menghubungi sanak saudara yang tidak terlibat dalam
permasalahan dan perjanjian dengan Bank Islam. Adakah selepas ini Bank
Islam akan datang mengetuk pintu-pintu rumah, menyimbah cat dan
mengertak secara berdepan? Adakah ini cara Islam sebenarnya? Inikah
kemanusiaan Bank Islam Malaysia Berhad?
Beginikah
cara layanan yang wajar diterima oleh seorang Islam oleh sebuah bank
yang menggunakan agama Islam sebagai pemangkin? Adakah ugutan dan
desakan begini yang disarankan dalam Islam walaupun saya mengalami
masalah kewangan? Jika benarlah pihak Bank Islam menjalankan perniagaan
berasaskan Al-Quran dan Sunnah, maka mereka tidak akan terlepas pandang
dengan ayat 280 dari surah Al-Baqarah yang bermaksud, " Dan jika ada yang mempunyai kesukaran, berilah dia tangguh hingga masa senang; tetapi jika kamu menyedekahkan, itulah yang lebih baik bagi kamu, sekiranya kamu mengetahui'.
Adakah begitu sukar bagi pihak Bank Islam untuk bersabar kerana
keseluruhan rakyat Malaysia berdepan dengan masalah ekonomi dan
saya juga tidak terlepas dari bahana itu, jika saya benar-benar ingin
melarikan diri saya tidak akan berikhtiar untuk menjelaskan hutang
tersebut setiap bulan walaupun dalam jumlah yang kecil.
Malah saya bekerja sambilan untuk memastikan wang belanja saya cukup
dan saya dapat juga membayar hutang saya walaupun dengan jumlah yang
kecil.
Satu
lagi isu yang menjadi kemusykilan saya, adakah AKPK itu satu pertubuhan
yang tidak diiktiraf oleh Bank Islam sehingga rakyat Malaysia tidak
layak menggunakan mereka sebagai satu jalan untuk menyelesaikan masalah
kredit seperti yang diwarwarkan di dada akhbar dan kaca TV. Saya juga
berhubung dengan bank-bank konvensional yang terdapat di Malaysia tetapi
layanan yang diberikan tidaklah seburuk dan sebiadap Bank Islam.
Bersama ini
saya sertakan nombor-nombor telefon yang telah menghubungi saya dan
mengsms saya seawal jam 8 pagi sehingga 12 malam, 03-78739409, 0378742761, 0378747508, 0378747517, 0378742769, 0378742761.0378730119, 0378730120, 0192157573, 0169959589, dan 0129046824.
1 ulasan:
Perkara yang sama terjadi pada ayah saya.
tidak tidakla sampai tahap mengugut...cme agk merimaskan stiap hari dorg call dan tuntut byaran credit card yg cme balance nye tggl lg rm180 je..stiap hari di call2 bagai tk pnah nk phm bhasa sdgkn ayah sy dh ckp tggu hujung bln dpt gji bru byar...tp sepnjg bulan tu la dia call2...smpai naik malas ayah saya nk angkt...tgh mghrib call,org nk g solat pn tk senng..
Catat Ulasan